Friday, 18 February 2011

#Theory 1 ( macam mana nak hilangkan rasa sedih )

sedih, semua org pernah sedih. termasuk aku. huhuhu. myb korang ade care korang sendiri nk hilangkan rase sedih. tapi yg aku punye ni yg aku nak kongsi dengan korang la. kalau boleh pkai, korang amalkan lah insyaAllah hilang lah rase sedih tu.

okay, yg pertama, kalau kite rase sedih, mule2 skali kite kena pikir yg perasaan ni semua ni takdir tuhan. dia yg memberi. dan maybe korang rase sedih sebab korang pernah buat org sedih. dan maybe juga ade yg lebih baik menanti korang. aku slalu guna tips ni kalau aku sedih. aku akan pikir yg ni mesti sebab aku ade salah buat pape or aku pernah buat org sedih macam ni, xpon ade yg baik menanti aku. so kesimpulannye, korang kena ajar diri pikir positif. mcm ayah aku, die slalu pesan "yg lepas tu biar la, kite kena pikir mase depan" so ayat ni aku pegang kalau aku sedih or hampa. bab kata the beatles "let it be". hahaha

okay next, kalau aku sedih, aku akan dengar lagu2 yg bersemangat. jangan dengar lagu2 jiwang nnt makin sedih.  contoh lagu yg aku layan kalau aku sedih ialah "kristal - keindahan pantai" kalau aku dengar lagu ni, aku rase mcm xde la sedih sngt. sbb tu la music2 ni org panggil hiburan, sebab die memg menhiburkan hati pon. hahahaha

okay ni lak bg para muslim dan muslimah. okay, aku ni bukan nye org yg kuat iman sngt. aku ngaku je sbb aku xnk jadi munafik. org munafik ialah org yg tidak beriman tp berpura2 beriman. okay, kadang2 bile kite sedih, kite akan rase sunyi sngt. biase boh, jiwo. okay kdg2 bile aku sedih, aku bace surah yasin n smayang dengan bersungguh2 ( khusyuk btol2 ). aku xtau la knp kalau aku buat mcm ni, jadi hilang dah rase sedih. btol ckp org yg sembahyang n bace quran ni penyembuh segala penyakit, termasuk penyakit sedih. sbb tu aku pikir, Allah bg kite rase sedih supaya kita ingt kt die, n Allah masih sygkan kite. kalau lah kite happy enjoy je, kadang2 kite terlupe Dia.

Next, biase nye kalau kite sedih, kite akan slalu dok sorg2, menyisih dari org lain. tp korang xtau kalau buat mcm tu laagi lah rase sedih. kalau aku, aku pergi lepak2 n kwn2. kwn2 ni pengubat rase sedih kalau nk tau, kalau kite ckp kt die masalh kite, kite akan rase lega sikit. aku suke lepak n kwn2 yg suka ketawa, bukan yg jenis serius n koya macho ( nate mano koya macho aku te mapuh la ) sbb segala gelak tawa deorg menghiburkan hatiku. hahahaha

Okay aku rase stakat ni dah la aku nk cakap. malas ckp banyak2. walaupape pon, aku sebenarnye jarang guna tips ni sebab aku jarang bersedih. hahahaha. chow

No comments:

Post a Comment