Wednesday, 30 November 2011

#Theory 22 ( Engineer )

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. lame dah aku x update blog. hari ni aku baru teringat rupe2nye aku ada blog, so aku nak update 1 entry pada petg ni. entry aku pada harini ialah pasal Engineer. aku bukan nak cakap Engineer tu hebat ke pape cume nak cakap pasal reality pasal Engineer sahaja.

Okay sebelum tu apabila cakap pasal Engineer, mesti korang akan teringat pasal kereta canggih, bangunan yg canggih dah besar, handphone dan gatjet yg canggih dan moden, rocket terbang ke angkasa dan macam2 lagi teknologi. Tapi hakikatnya jika seorang pelajar Engineer, hari2 deorang akan berhadapan dengan nombor dan mathematics. Sebenarnya Engineer ni lebih kepada penguasaan mathemacs, bukan senang nak buat sesuatu alat. ia memerlukan 1000000 pengiraan untuk hasilkan sesuatu project.



okay sebelum tu aku nak bgtau siape itu engineer. Engineer ialah seorang profesional yg mengunakan kemahiran sains dan matematik untuk menyelesaikan masalah untuk menaik taraf hidup seseorang manusia. yaa itu engineer yg sebenarnya.

mari kita lihat bagaimana kehidupan Engineer apabila bangun dari tido


hahaha xde lah sampai macam ni. saje je nk bg nampak cool. tapi hakikatnya, seorang Engineer memg suka dalam nombor. macam aku punya lecturer IR Amir Radzi, die cakap time main Angry bird pon die cube kire force and angle biar boleh lastic si babi2 celaka tu. tapi buat mase ni die kena tnye creator angry bird dulu brape mass angry2 bird dan elasticity getah lastic tu. hebat kan Ir Amir Radzi?

Dalam kepala otak seseorang engineer, sesuatu perkara x mustahil akan terjadi sekiranya dia ade calculation dan aplied Science. cube kita lihat sekeliling kita ni contohnya laptop, bila pikir balik macam mana mereka buat screen yg canggih ni? bagi seseorang engineer, semua benda kita boleh buat cume ambik masa untuk cukup researh dan knowledge. sekiranya xde Engineer, berbogel dok dalam gua la kita. terima kasih Engineer.


Selain itu, untuk jadi seseorang engineer, kita perlu pikir "outside the box". jangan ambik sesuatu perkara atas sesuatu faktor contohnya kita membuat berus gigi. misi utama die untuk memberus gigi. tetapi kita perlu memikirkan lebih lagi untuk menjadikan berus gigi itu bukan setakat berus gigi biasa contohnya tahan lama, boleh berputar guna batery, bulu yg halus senang nak buang taik gigi, batang yg elastic supaya selesa nak guna, material yg murah dan tahan lasak. jika ingin menjadi seorang Engineer, kita perlu lah open minded dan berfikir jauh daripada perkara sebenar. future planning.


iya itu saja lah kot yg aku nak cakap pasal engineer ni. kalau tulis panjang2 pon korang bukan baca pon. haha. walaubagaimana pon, aku tetap nak usaha sedaya upaya supaya jadi seorang Engineer kelak InsyaAllah. biar pon ombak yg merubah pantai, cita2 ku xkan hancur berderai. semoga Allah tunaikan harapan aku ni, Amin. kawan2 tolong support dan sokong aku. Sekian terima kasih

jalan yg berliku2 nak jadi Engineer

No comments:

Post a Comment